Shell in Nederland 2009 de feiten en de cijfers
Wednesday 05 May 2010
Shell in Nederland 2009 – de feiten en de cijfers

Onlangs zijn feiten en cijfers over de activiteiten van Shell in Nederland over 2009 gepubliceerd.

Shell in Nederland 2009 – de feiten en de cijfers

Ze bieden een cijfermatige terugblik op de prestaties van Shell in Nederland op drie gebieden. Het gaat om de financiële kerncijfers over 2009, de cijfers met betrekking tot Human Resources (Personeelszaken) en de data over de prestaties van de diverse Shell-locaties in Nederland op het gebied van Health Safety Security and Environment (Gezondheid, Veiligheid, Beveiliging en Milieu). Op de laatste twee terreinen geven de cijfers tevens een vergelijking met eerdere prestaties.

Download: Shell in Nederland 2009 – de feiten en de cijfers (PDF, 1998 KB) - opent in een nieuw venster

 
De geschiedenis van Shell
Saturday 08 March 2008

 

De beroemdste schelp ter wereld ziet u overal! Langs snelwegen en binnenwegen, in dorpen en steden, in havens en op vliegvelden de 'schelp' van Shell.  

Het roodgele logo, dat iedereen onmiddellijk herkent en associeert met Shell, past perfect in het rijtje beroemde beeldmerken zoals die van Coca Cola, Ford, Philips en McDonald's. De schelp is voor Shell van onschatbare waarde. Zij koestert en bewaakt hem dan ook als een echte schat. De voorschriften over het gebruik van zowel het beeldmerk als de huisstijl zijn neergelegd in een aantal dikke handboeken. Shell ziet er streng op toe dat deze regels in acht worden genomen.

 

Terug naar de wortels

 

Waarom nu juist een schelp als beeldmerk van Shell? Daarvoor gaan we terug in de tijd. Terug naar de l9de eeuw, naar het Londense handelshuis Samuel & Co. Deze firma, gesticht in 1830, handelde in de destijds erg populaire Japanse sierschelpen. Het was de tijd van groeiende internationale contacten en van snel uitbreidende handel tussen Groot-Brittannië en het Verre Oosten. Samuel & Co. deed goede zaken en groeide uit tot een niet onbelangrijke im- en exportfirma. Tegen het eind van de negentiende eeuw dook de firma in de oliehandel. Dat was een lonende handel; de oliemarkt was nog jong en groeide spectaculair. De jongste Samuel wilde een passende naam voor het bedrijf dat voornamelijk schelpen en lampolie vervoerde.

 

Het juiste symbool

 

Wat zou nu een goede naam zijn voor zowel het product, als voor de schepen die de olie zouden vervoeren als voor de firma zelf? Samuel senior, de schelpenhandelaar, kwam met de simpele en geniale oplossing: "Shell Transport and Trading Company Ltd.'. Gezien deze naam was het ook niet moeilijk meer het juiste symbool voor de nieuwe onderneming te kiezen: de schelp!

 

In l907 bundelden de N.V. Koninklijke Nederlandse Petroleum Maatschappij en de Shell Transport and Trading Company Ltd. hun activiteiten. De schelp bleef echter het beeldmerk van de Koninklijke/Shell Groep. Evenals de kleuren rood en geel. De oorsprong van deze kleuren ligt in 1915, toen Shell Company of California voor het eerst tankstations ging bouwen. Er moest fel geconcurreerd worden met andere maatschappijen. Opvallen was noodzaak, onder andere door het gebruik van heldere kleuren. En omdat Californië sterke Spaanse banden heeft, werd gekozen voor de kleuren van de Spaanse vlag: het rood en geel. Kleuren die Shell wereldwijd nog steeds gebruikt.

 

 

 

 

 

 

Compuexpert